عنوان بلاگ :

پرورش فلفل دلمه ای در گلخانه چگونه است ؟

فلفل دلمه ای از جمله گیاهانی است که در تمام دنیا قابل کشت است واگر شرایط اقلیمی مناسب آن فراهم گردد ، چرخه تولید یک ساله دارد .
فلفل دلمه ای گلخانه ای

توضیحات :

پرورش فلفل دلمه ای در گلخانه

 

فلفل دلمه ای از جمله گیاهانی است که در تمام دنیا قابل کشت است واگر شرایط اقلیمی مناسب آن فراهم گردد ، چرخه تولید یک ساله دارد .

 

زمان کشت نشاء فلفل دلمه ای

کشت بذر فلفل دلمه ای از ماه مهر یا آبان آغاز می شود . معمولا بین 6 تا 12 زمان می برد تا نشاء آماده شود . پس از آماده شدن نشاء در ماه آذر یا دی باید آنها را به گلخانه تولیدی منتقل کرد .

برای مقاوم کردن نشاء باید آنها را به مدت یک هفته در دمای 13-18 درجه سلسیوس پرورش دادتا سوختگی و پژمردگی آن کاهش یابد.

برداشت فلفل دلمه ای حدودا از ماه اسفند یافروردین آغاز میگردد و از کاشت بذر تا برداشت اول آن تقریبا 4 ماه طول می کشد.

روش های کشت فلفل دلمه ای در گلخانه 

1- روش مستقیم

در روش مستقیم ابتدا باید بستر داخل گلخانه آماده شود . برای این منظور از خاک پوششی و کودحیوانی استفاده خواهد شد. پس از آماده کردن بستر ، بذر فلفل دلمه ای را به صورت ردیف بر روی بستر می کارند . فاصله هر ردیف باید 70 الی 75 سانتی متر و فاصله بین هربوته باید حدودا 40 الی 45 سانتی متر باشد .

برای جوانه زنی بذر فلفل دلمه ای در روش کشت مستقیم دمای گلخانه باید بین 20 الی 25 درجه باشد.

روش کشت مستقیم فلفل دلمه ای در گلخانه

 

2- روش نشایی

از آنجایی که سرعت رشد و جوانه زنی بذر فلفل دلمه ای آهسته می باشد و همچنین باتوجه به اینکه جوانه این گیاه به دمای پایین خاک بسیار حساس است ، بیشتر پرورش نشاءبه روش کشت مستقیم ترجیح داده می شود. بذرهای فلفل دلمه ای پس از یک هفته و در دمای کمتر از 25 درجه شروع به جوانه زنی می کنند.

زمان انتقال نشاء به گلخانه باید گیاه فلفل حدود 6 تا 7 برگ داشته باشد. تعداد بوته فلفل در هر مترمربع به 2 تا 5/3 بوته میرسد.

تراکم کمتر و بیشتر از این حد باعث کاهش عملکرد و نیز کیفیت محصول تولیدی خواهد شد . کاشت عمیق نشاء تا رشد اولین برگ حقیقی پس از 30 روز باعث افزایش ماده خشک و تعداد گل در گیاه فلفل می شود.

دمای رشد مناسب فلفل دلمه ای

دمای مناسب برای رشد این گیاه در طول روز بین 18 الی 30 درجه و در طول شب بین 16 الی 18 درجه سانتی گراد می باشد . همچنین در دوره رویشی دمای 21 الی 23 درجه و در دوره زایشی دمای کمتر از 21 درجه برای این گیاه مناسب می باشد. افزایش دمای گلخانه فلفل دلمه ای به بالای 35 درجه منجر به ریزش گل ها و ایجاد لکه های سوخته در نوک میوه می شود. در گلخانه فلفل دلمه دمای آن نباید از 30درجه تجاوز کند . همچنین دمای کمتر از 15 درجه نیز در گلخانه فلفل دلمه ای باعث ریزش غنچه ها و برگ ها و پوسیدگی ریشه ها می شود.

دما و رطوبت از پارامترهای مهم برای کشت فلفل دلمه ای در گلخانه هست پس باید به صورت دقیق این پارامترها اندازه گیری و به گلخانه دار اطلاع داده شود . برای اندازه گیری دقیق دما و رطوبت میتوان از سنسورهایی که در محیط گلخانه نصب می شوند استفاده کرد برای اطلاع از سنسورهای تولیدی شرکت پارس اینجا کلیک کنید.

با استفاده از سیستم اتوماسیون گلخانه و سنسورهای متصل به آن  میتوان به صورت دقیق دما و رطوبت را اندازه گرفته و براساس این دما و رطوبت ، تجهیزات گلخانه را کنترل کرد .

استفاده از اتوماسیون گلخانه علاوه بر کاهش مصرف سوخت و نیروی انسانی از ابتلا گیاه به بسیاری از بیماری ها جلوگیری میکند.

درصورت اطلاع بیشتر از هوشمندسازی گلخانه اینجا کلیک کنید.

 برای دیدن پروژه های انجام شده در زمینه برق و هوشمندسازی گلخانه اینجا کلیک کنید با به پیج اینستاگرام مجموعه پارس مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بلاگ

فهرست مطالب

× ارتباط مستقیم با کارشناس فروش شرکت